Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gerda - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gerda - WaarBenJij.nu

Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Gerda

07 November 2014 | Myanmar, Rangoon

** for English please scroll down **

Hallo lieve mensen,

Het is altijd weer even wennen om terug in Azië te zijn. Het verkeer is hectisch, iedereen toetert er op los en het lijkt constant spitsuur te zijn. In Yangon is het niet anders, heel veel auto's, vrachtwagentjes, mensen op fietsen, scooters, voetgangers die tussen het verkeer door slingeren in een poging om de drukke weg over te steken. Terwijl we in een auto zitten kijk ik met verbazing naar de auto naast ons… de bestuurder slaapt!!! Opeens realiseer ik me dat het niet de bestuurder is maar zijn bijrijder. In Myanmar zit het stuur namelijk rechts en jawel, ze rijden ook rechts.

Ons team bestaat uit totaal 12 mensen en we komen uit verschillende landen: Engeland, Zwitserland, Nieuw Zeeland, Australië, Nederland en Myanmar. We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen: het sterftecijfer aan malaria terug te dringen en om onze broers en zussen in dit land de mogelijkheid geven om te reizen naar plekken waar wij niet kunnen komen.

De afgelopen dagen hebben doorgebracht in de plaats Twante. Het ligt in het Irrawaddy gebied dat in 2008 zo zwaar door de orkaan Nargis was getroffen. In dit plaatsje hebben we een malaria preventie seminar gehouden. Onze 60(!) deelnemers zijn allemaal studenten van een school waar ze meer leren wie onze Vader is. Het seminar dat we houden wordt afgerond door een test en als ze voor de test slagen, krijgen ze een officieel ‘malaria-preventie’ werkers pasje, waarmee ze door het hele land mogen reizen. Zonder dit pasje mogen ze dus niet in bepaalde gebieden komen. Bijzonder om mee te mogen werken aan dit seminar dat helpt om het 'goede nieuws' door het hele land te verspreiden.

Het seminar wordt sinds 2008 in Myanmar door BuzzOff georganiseerd en zij werken samen met lokale epidemiologen en entomologen. Het blijkt dat het eerste jaar het aantal sterfgevallen aan malaria met ca 60%(!) is gedaald in de plaatsen waar het seminar is gehouden. Een resultaat waar we best blij mee zijn! Verder krijgen we te horen dat het 'goede nieuws' zich hier steeds meer verspreid. Jammer genoeg kan ik daar niet zoveel in dit verslag over schrijven.

De laatste paar dagen heeft het achterelkaar geregend en terwijl we door het water waden om bij ons hotel te komen vraag ik me af waarom deze tijd het ‘droge’ seizoen wordt genoemd… Ik ben blij dat we op de derde verdieping slapen, maar vraag me ondertussen wel af of waar de mensen die aan de rivier wonen vannacht slapen…

Op een reis als deze gaan de dingen nogal eens anders dan gepland. Zo zouden we naar Kalay vliegen om vervolgens met de bus door de bergen naar een stad in de Chin-State te rijden. We hebben net gehoord dat dit niet door kan gaan omdat er geen hotels zijn die een vergunning hebben om toeristen te laten slapen. Een plaatselijke kerk in de bergen bood aan om ons onderdak te geven, maar ook dat is niet goedgekeurd. Kalay (net buiten de Chin-State) heeft wel een hotel waar toeristen mogen verblijven en dus hebben we besloten om daar het seminar te houden. Dit houdt dat de mensen die naar het seminar willen komen wel een stuk langer moeten reizen. Gelukkig mogen zij wel bij lokale mensen slapen en zijn onze contactpersonen nu druk bezig met het regelen van onderdak voor hen.

Wordt vervolgd….

Wat weetjes:
- het stroom valt hier met enige regelmaat uit
- altijd handig om in het 'droge' seizoen een paraplu bij je te hebben
- leg zo weinig mogelijk buiten je koffer in je hotelkamer, anders wordt het opgeruimd en moet je 's avonds (als je pech hebt in het donker) op zoek naar je spullen (gelukkig wel in je kamer)

** English **
Hello dear people,

It always needs some time to adjust to the Asian culture. The traffic is often hectic, everyone is honking the horn and it seems to be always rush hour. It’s in Yangon the same, cars and little trucks, people on bikes and scooters and in between lots of people that are trying to cross the road. While we’re in the car I look to the right and to my amazement I see the car next to me with the driver asleep! Suddenly I realize that it’s not the driver but the person next to him ;)). They have their stirring wheel on the right side and yes, they also drive on the right side.

We have a team of 12 people and we’re from different nations: England, Switzerland, New Zealand, Australia, the Netherlands and from Myanmar. We all have the same purpose: to decrease the number of death due to malaria and to give our brothers and sisters the opportunity to travel to those places where we can’t come.

We spend our first days in Twante, it’s in the area of the Irrawaddy. In 2008 this area has been hit by the terrible cyclone Nargis. We held a malaria prevention seminar in this place and we had 60 participants! They all are students of a school that teaches them more about our Father.
At the end of the seminar the participants have to do a test and when they pass this test they will be certified ‘malaria-prevention’ workers. That means that they are allowed to travel through the whole country (which they normally are not allowed to). This gives them the opportunity to share the ‘good news’ in places where others can not come.

Since 2008 BuzzOff organizes this malaria prevention program and they work together with local epidemiologists and ethnologists. It seems that the number of deaths due to malaria have dropped with 60% in the first year in the places where this seminar has been held. We’re very happy with this result! Next to that we heard that the good news has been spread to many places, which is even better. Unfortunately I can’t share too much about it on the blog.

The last few days it has been raining constantly. While we were wading to our hotel I wondered why the people call this the ‘dry’ season. I’m happy that we sleep at the third floor, but in mean while I’m wondering where all the people that live in their huts next to the river will sleep…

When traveling you realize that many things often go different than planned. Tomorrow we would fly out to Kalay and from there we would take the bus to a town in the mountains in the Chin State. We just found out that we are not allowed to go because in this town the hotel has no permit to host foreigners. The local church in the mountains said that they would love to host us, but unfortunately they also didn’t got the permission of the local authorities. So now we will stay in Kalay, just at the border of the Chin State and we will have the seminar there. That means for our participants that they have to travel quite a while. Hopefully our contact persons will find some host families so that they can stay in Kalay.

Sharing knowledge ☺
- somehow the electricity is often cut off
- it’s always handy to have your umbrella with you during the ‘dry’ season
- leave as much as possible in your suitcase in the hotel room, otherwise it will be arranged and you might need to look for it in the dark. (fortunately it’s always somewhere in your room)

• 07 November 2014 - 08:50

Linda:

Hoi Gerda & team!

Leuk om te lezen! Goed bezig! In gedachten ben ik erbij...
    Heel veel zegen en doe ze daar de groetjes,

Linda

• 07 November 2014 - 09:05

Renger:

Hoi Gerda
    Mooie Job.wat e een mooi resultaat. Fijn dat je zo gebruikt mag worden. Gods zegen gewenst.

• 07 November 2014 - 09:13

Rebekka:

Ha die Gerda,

Fijn om even wat van je te lezen... ik zat al te denken om je een smsje te sturen maar hierop reageren is ook leuk. wat schrijf je prettig en wat zijn die weetjes ook interessant:) Als je weer terug bent wil ik eens op een landkaart zien waar je allemaal rondtoert. Wat is het toch bijzonder om deel te mogen zijn van jouw roeping.
    Dank je wel daarvoor, dikke hug, Rebekka

• 07 November 2014 - 09:29

Dick Brouwer:

Gaaf Gerda!! Mooi dat de fysieke en geestelijke behoeften van de mensen in dit land op deze manier worden bediend! Groeten aan de RN luitjes in je team! Hugs, Dick

• 07 November 2014 - 14:22

Joke:

Hey Gerda en team,

Mooi om wat van jullie te horen. Mooi dat het goed gaat. En zo zie je inderdaad maar weer, be flexible, is en blijft het sleutelwoord tijdens de reizen.
    Zegen!
    Liefs,
    Joke

• 07 November 2014 - 19:43

Fija:

Lieve Gerda,
    Leuk om weer wat van je te horen en vooral te lezen! Indrukwekkend wat je allemaal weer meemaakt. Mooi ook dat het zoveel effect lijkt te hebben voor de mensen daar! Ik wens je Gods zegen toe op al je werk en het werk van je team! Liefs, Fija.

• 08 November 2014 - 09:33

Anneke:

Beste Gerda,
    Dank je voor de uptdate. Geniet en blessings. Anneke

• 08 November 2014 - 15:51

Mam+Pap:

L. Gerda,
    Jezus zegt, dat Hij van ons verwacht
    Dat wij zijn als kaarsjes in de nacht
    Gij in uw klein hoekje en ik in´t mijn

Dikke kus Mama en Papa

• 08 November 2014 - 16:15

Evelien:

Ha Gerda,
    fijn om weer wat van je te lezen, weer lekker op avontuur en goed bezig!
    geniet ervan van je mooie belangrijke werk, veel zegen gewenst!
    we bidden!
    Dikke knuffel Evelien

• 08 November 2014 - 16:49

Wim Van Dort:

Beste Gerda,

Ik probeer je altijd een beetje te volgen, en heb bewondering voor wat jullie allemaal doen. Voor alles wens ik jou en het team Gods zegen toe.
    Wim

• 08 November 2014 - 21:54

Janneke:

He Gerda,
    Wat bijzonder dat je in Myamar zit en op een bijzondere manier iets voor de mensen daar mag betekenen.
    Sterkte met alles en Gods zegen!