Zuid oost Azië. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gerda - WaarBenJij.nu Zuid oost Azië. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Gerda - WaarBenJij.nu

Zuid oost Azië.

Blijf op de hoogte en volg Gerda

09 Maart 2015 | Myanmar, Rangoon

Lieve allemaal,

Het is bijzonder om alweer in Myanmar te zijn. In november kreeg BuZz Off een verzoek vanuit de regering of zij in maart ook malaria preventie seminars wilden houden in gebieden waar normaal buitenlanders niet mogen komen. Omdat het kort dag was en niet iedereen kon, ben ik ook weer meegegaan. Het was een hele belevenis:

Vrijdagavond laat zijn we terug gekomen uit een klein dorpje. Het was een bijzondere trip die me nog lang bij zal blijven.
Tijdens onze reis erheen werden door een aantal extra mensen vergezeld. Een afgevaardigde van de regering, een afgevaardigde van de politie uit Yangon, de voorganger die alles voor ons had geregeld en zijn zus. Halverwege de trip stopten we bij een kerk waar we werden ontvangen met een uitgebreid ontbijt. Toch wel even wennen hoor om rijst, vlees, vis en groenten s ochtends te eten. Geweldig al die lieve mensen die zoveel drukte om ons maakten.

Onderweg vertelde de politie officier me dat we naar een dorp gingen waar nog nooit eerder buitenlanders waren geweest en dat er sinds 3 jaar niet meer gevochten werd. Volgens hem was het een groot wonder dat we toestemming hadden gekregen om daar naar toe te gaan. Daarbij kwam nog eens dat het dorp geen voorzieningen hadden voor toeristen en dus moest er extra toestemming verleend worden dat we in een soort gastenhuis van de lokale kerk mochten slapen. Al met al is er dus waarschijnlijk heel wat achter de schermen gebeurt voordat wij mochten komen.

We werden ontzettend hartelijk verwelkomd. Een hele ceremonie vond plaats voordat we konden beginnen. Maar na de lunch konden we van start gaan met ons seminar. We hadden 49 deelnemers, de meeste nog jong. Wat mij nog het meeste raakte was dat iedereen wel iemand in de langdurige strijd daar had verloren en we hoorden dat in de afgelopen jaren elke maand aantal invloedrijke mensen zijn 'verdwenen' of werden opgepakt door het Burmese leger. Gelukkig is dat sinds drie jaar niet meer zo.

Het lesgeven ging gelukkig goed, al was het soms wel erg warm, helemaal als de elektriciteit het af liet weten. Dan viel meteen de ventilator ook uit en met 39C is dat goed te merken

• 09 Maart 2015 - 07:28

Joke D B:

Lieve Gerda, wat een bijzonder verhaal! Dat jullie veel liefde mogen verspreiden en elkaar tot zegen mogen zijn. Liefs

• 09 Maart 2015 - 10:16

Rebekka:

Je hebt het weer gedaan, alweer een reisverslag geschreven! Dank je wel, fijn om je te kunnen volgen.
    Ben benieuwd wat je hierna gaat meemaken, liefs Rebekka

• 09 Maart 2015 - 14:03

Fija:

Wat bijzonder dat jullie op een plek zijn waar eerder geen buitenlanders mochten komen. We hopen dat jullie weer veel van jullie kunde over mogen brengen op de mensen daar! Gods zegen bij jullie werk!
    Veel liefs, Koos en Fija.

• 10 Maart 2015 - 10:46

Ans:

Geweldig om te lezen gerda. het is de heer die deuren opent!
    Wij hebben ook een hele goede reis in letland achter de rug.
    LY
    Ans

• 11 Maart 2015 - 07:55

Janneke :

He Gerda,

Nou, wat een avonturen beleef je! Ik wens je Gods rijke zegen toe en dat je door het les geven heen en wie je bent Zijn liefde en leven met de mensen om je heen mag delen!
    Gods zegen!
    Janneke